lördag, augusti 19, 2006

Den har sina tillskyndare och sina kritiker

Lika säkert är att politikerveckan på Gotland kommer att återuppstå till dess att dom som varit där femtielva gånger äntligen tröttnat också på sig själva just där. Men dit är det garanterat långt. Så det är bara att stå ut, i bästa fall slinker det med en ovanligt fräsch fråga, men annars är garantin lika hundraprocentig här; med samma typ av reportage som vanligt.

Detsamma gäller för svaren. Ytterst sällan och konstigt nog gör ju inte ens ett valår Almedalsveckan mycket mer spännande. Ett och annat utspel förstås, till exempel 58 år eller äldre och du kan bli mentor i äldreomsorgen; det är bra, och 300 kronor mer i bostadsbidrag till förtidspensionären; det är ganska okej. Men dom bästa sparas det ändå på till valspurten i augusti. Ty sådan är nu vår svenska politik.

Att flytta Almedalen, med hela dess maskineri och tradition, är alltså inte att tänka på. Och varför skulle ett berg röra på sig, sånt är bara sagor. Men en utmaning och utmanare i sig hade varit en lokal-regional politikervecka. Inte för att folk längtar ihjäl sig efter politik mitt i sommar och semester, utan därför att dom flesta verkar otäckt ointresserade. Mot sådant måste vi hitta på bot, och att testa kan inte vara fel.

Kommunalråd och landstingsråd, dom faktiska lika väl som dom i opposition, är givna även en sådan vecka. Men en politikervecka i Blekinge med Blekinges politiker ska vara så många fler än bara dom. Och däri ligger för det första poängen, och för det andra spänningen och utmaningen. Fritidspolitiker på och utanför listorna skulle synas och höras. Och är det något som skulle vara annorlunda = spännande och utmanande, är det väl det. Ingen kan i alla fall säga att det vore oviktigt.

Första gången är kanske en vecka att ta i. Men två dagar är inte omöjligt. Ingen blir i alla fall särskilt politiskt engagerad, eller ens intresserad, bara genom att läsa partiprogram eller ögna valbroschyrer. Det behövs något mer och annat. Att se nya ansikten och höra andra röster är något sådant. Kanske lockas inte den allra tröttaste väljaren men några fler än den interna torgmötesklubben dyker säkert upp.

Bland det bästa finns också att nya frågor kommer upp. Och fler. Och andra än dom som politikerna valde ut i sin genomtänkta strategi. Och valår eller inte, för politiken är massmedia minst lika viktig som både reklambyrån och väljaren, så den är där. Men på köpet kommer ännu mer.

På köpet kommer partierna att inse att det i dom egna leden faktiskt finns ett helt gäng av det dom alla så gärna önskar; nämligen engagerade människor.

Inga kommentarer: