Att säga att regeringen säljer statliga bolag är att säga rätt, men det blir helt fel när man kallar det utförsäljning. Näringslivets tankesmedja Timbro har skrivit en alldeles särskild rapport om journalisters värdeladdade språkbruk. Och beskrivning av den borgerliga politiken som negativ förstås. För det är ändå där skon visar sig klämma till slut.
Timbrorapportörerna menar att utförsäljning är synonymt med realisation. Det säger min ordlista också. Precis som att synonym till utförsälja också blir att avveckla och likvidera. Timbro är säkert Timbro, men i fallet med utförsäljning av statliga bolag handlar det i första hand om att avveckla och i sämsta fall om realisation. Att det då skulle göra stor skillnad på att nu sälja statliga bolag kan bara handla om vad som ska vara tillåtet att tycka om vad den borgerliga regeringen håller på med.
Det blir riktigt tramsigt att inte vilja tillåta ord som blivit ett begrepp. Men det är värre än så. Enligt rapportörerna är försämringen av a-kassan också felsägning och felskrivning på nyhetsplats. Att 80 procent blivit 60 är nämligen en sänkning. Han vet inte hur rätt han har, den intervjuade Timbrorapportören i nya P1-programmet Medierna, när han om att kalla förändringen av a-kassan som försämring säger att ”här är vi inne på politik”.
Och när han sedan säger att ”om” det är uppenbart att förändringen är en försämring ”finns det ingen anledning att skriva det”, och att jobbgarantin för unga är vad ”politikerna kallar det för” och att han inte vet ”hur man ska kunna skriva det på annat sätt” - då förstår man ännu mer hur han tänkte när han i meningarna innan sa att ”journalisters roll är att renodla språket och hålla det så värdeneutralt som möjligt”.
På detta följer förstås sånt som att kritiserade försämringar i skolan under socialdemokratiskt styre bara varit förändringar. Och att miljöpartiet inte alls varit för litet för att vara med och regera eftersom folkpartiet är minst lika litet nu och självklart ska bestämma.
Och så är alla glada förstås, och inte alls besvikna. Förlorare finns helt enkelt inte. Hela högen är bara vinnare. Och då skriver vi förstås det.
torsdag, maj 24, 2007
Konsumentinformation enligt näringslivet
Etiketter:
Folkpartiet,
Konsumentinformation,
Miljöpartiet,
näringslivet,
skolan,
Timbro
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar